Lapsen kehityksen ja oppimisen tuki

Ilomantsin kuntaKasvatus ja opetusVarhaiskasvatusLapsen kehityksen ja oppimisen tuki

Kol­mi­por­tai­nen tuki on lap­sen yksi­löl­li­sen tuen jär­jes­tel­mä, jon­ka tavoit­tee­na on var­mis­taa jokai­sel­le lap­sel­le mah­dol­li­suus kas­vaa ja kehit­tyä omien tar­pei­den­sa mukai­ses­ti. Jokai­nen lap­si on oikeu­tet­tu tukeen ja mah­dol­li­set tuki­toi­met aloi­te­taan heti tuen tar­peen ilmet­tyä. Oikea-aikai­sen ja var­hai­sen tuen tavoit­tee­na on lap­sen suo­tui­san kas­vun, oppi­mi­sen ja kehi­tyk­sen edis­tä­mi­nen, sekä haas­tei­den lisään­ty­mi­sen ennal­taeh­käi­sy. Tuen läh­tö­koh­ta­na on lap­sen vah­vuuk­sien ja yksi­löl­lis­ten hen­ki­lö­koh­tais­ten tar­pei­den huo­mioi­mi­nen ja nii­den tuke­mi­sen vah­vis­ta­mi­nen var­hais­kas­va­tuk­ses­sa.

Lapsen tuen asiat ovat kaikkien sydämen asia

Las­ten oppi­mi­sen, kas­vun ja kehi­tyk­sen tuke­mi­nen on kaik­kien var­hais­kas­vat­ta­jien työ­tä. Tuen suun­nit­te­lu, toteut­ta­mi­nen ja arvioin­ti tapah­tuu yhdes­sä eri­tyi­so­pet­ta­jan kans­sa, joka tekee tii­vis­tä yhteis­työ­tä var­hais­kas­va­tuk­sen ammat­ti­lais­ten kans­sa ja toi­mii eri­tyis­pe­da­go­gii­kan asian­tun­ti­ja­na.

Vunu­kas­sa työs­ken­te­lee päi­vit­täin var­hais­kas­va­tuk­sen eri­tyi­so­pet­ta­ja (VE0) Edi­sa Okic. Var­hais­kas­va­tuk­sen eri­tyi­so­pet­ta­ja työs­ken­te­lee päi­vä­ko­ti Vunu­kas­sa pää­sään­töi­ses­ti 3-6-vuo­tiai­den lap­si­ryh­mis­sä saman­ai­kai­so­pet­ta­ja­na ja antaa myös ryh­mis­sä tapah­tu­vaa osa-aikais­ta eri­tyi­so­pe­tus­ta pien­ryh­mis­sä tai yksit­täi­sil­le lap­sil­le. Eri­tyi­so­pet­ta­jan vah­va kon­sul­taa­tio­tu­ki on kaik­kien päi­vä­ko­ti­ryh­mien käy­tös­sä. Eri­tyi­so­pet­ta­jaan voit olla mata­lal­la kyn­nyk­sel­lä yhtey­des­sä työ­ai­koi­na päi­vä­ko­dil­la, puhe­li­mit­se, säh­kö­pos­tit­se tai Dai­sy-fami­lyn kaut­ta..

Yleinen tuki

Ylei­nen tuki on osa joka­päi­väis­tä var­hais­kas­va­tuk­sen arkea ja kos­kee kaik­kia lap­sia. Lap­sen tuen tar­ve on lyhyt­kes­tois­ta ja tuki­kei­not ovat käy­tös­sä yksit­täi­sis­sä tilan­teis­sa. Ylei­seen tukeen kuu­luu esi­mer­kik­si arjen sel­keyt­tä­mi­nen, ryh­mien jous­ta­va muun­te­lu, oppi­mi­sym­pä­ris­tön muok­kaa­mi­nen ja aikuis­ten lap­set huo­mioi­va ja jous­ta­va vuo­ro­vai­ku­tus.

Lap­sen tuki ete­nee kol­mi­por­tai­sen mal­lin mukaan: ylei­nen, tehos­tet­tu ja eri­tyi­nen tuki.

Tehotettu tuki

Jos ylei­nen tuki ei rii­tä, siir­ry­tään tehos­tet­tuun tukeen. Tehos­tet­tu tuki voi olla lyhyt- tai pit­kä­ai­kais­ta riip­puen lap­sen tar­peis­ta. Tehos­te­tus­sa tues­sa ote­taan käyt­töön yksit­täi­sel­le lap­sel­le suun­ni­tel­tu­ja sään­nöl­li­sem­piä ja useam­pia yhtä­ai­kai­sia tuen muo­to­ja. Siir­ryt­täes­sä ylei­ses­tä tues­ta yksi­löl­li­sem­pään tukeen on hyvä vah­vis­taa yhteis­työ­tä huol­ta­jien ja hen­ki­lös­tön kes­ken. Tar­peen mukaan tulee teh­dä myös moniam­ma­til­lis­ta yhteis­työ­tä. Tuen tar­pei­ta havain­noi­daan ja tuki­toi­mia suun­ni­tel­laan, sekä kehi­te­tään ja arvioi­daan yhteis­työs­sä ryh­män aikuis­ten ja van­hem­pien kans­sa. Tehos­te­tus­ta tues­ta teh­dään aina eril­li­nen hal­lin­to­pää­tös.

nalle kuvatuki avainnauha

Erityinen tuki

Vah­vin ja yksi­löl­li­sin tuen muo­to on eri­tyi­nen tuki. Eri­tyi­seen tukeen siir­ry­tään, jos ylei­nen tuki ei ole riit­tä­vää tai lap­si esi­mer­kik­si vam­mas­ta, sai­rau­des­ta, psyyk­ki­sen, fyy­si­sen tai sosi­aa­li­sen kehi­tyk­sen vii­väs­ty­mäs­tä joh­tuen tar­vit­see eri­tyis­tä tukea. Eri­tyi­nen tuki suun­ni­tel­laan aina yksi­löl­li­ses­ti lap­sen tar­pei­den mukaan ja se on jat­ku­vaa ja kokoai­kais­ta. Eri­tyi­ses­tä tues­ta teh­dään aina eril­li­nen hal­lin­to­pää­tös.

Etsitkö näitä?

Varhaiskasvatuksen erityisopetuksen yhteystiedot

Var­hais­kas­va­tuk­sen eri­tyi­so­pet­ta­ja
tavat­ta­vis­sa pää­sään­töi­ses­ti maa­nan­tais­ta per­jan­tai­hin klo 8.00-15.00 välil­lä päi­vä­ko­ti Vunu­kas­sa.

Edi­sa Okic
var­hais­kas­va­tuk­sen eri­tyi­so­pet­ta­ja
[email protected]
040 104 3172