Talvikuva alakoulusta.

Esiopetus

Koululaisten askartelemia matoja.

Esiopetus

Perus­o­pe­tus­la­ki 26 a § (12.12.2014/1040)

Esio­pe­tuk­seen osal­lis­tu­mi­nen

Oppi­vel­vol­li­suu­den alka­mis­ta edel­tä­vä­nä vuo­te­na lap­sen on osal­lis­tut­ta­va vuo­den kes­tä­vään esio­pe­tuk­seen tai muu­hun esio­pe­tuk­sen tavoit­teet saa­vut­ta­vaan toi­min­taan.

Edel­lä 1 momen­tis­sa sää­de­tys­tä poi­ke­ten 25 §:n 2 momen­tis­sa tar­koi­te­tun piden­ne­tyn oppi­vel­vol­li­suu­den pii­ris­sä ole­van lap­sen on osal­lis­tut­ta­va 26 §:n 1 momen­tin mukai­ses­ti esio­pe­tuk­seen oppi­vel­vol­li­suu­den alka­mis­vuon­na. Lisäk­si piden­ne­tyn oppi­vel­vol­li­suu­den pii­ris­sä ole­val­la lap­sel­la on oikeus saa­da esio­pe­tus­ta sinä vuon­na, jona lap­si täyt­tää vii­si vuot­ta.

Sel­lai­sel­la lap­sel­la, joka 27 §:n mukai­ses­ti aloit­taa perus­o­pe­tuk­sen vuot­ta sää­det­tyä myö­hem­min, on oikeus saa­da esio­pe­tus­ta tämän pykä­län 1 momen­tis­sa sää­de­tyn lisäk­si myös oppi­vel­vol­li­suu­den alka­mis­vuon­na.

Lap­sen huol­ta­jan on huo­leh­dit­ta­va sii­tä, että lap­si osal­lis­tuu esio­pe­tuk­seen tai muu­hun esio­pe­tuk­sen tavoit­teet saa­vut­ta­vaan toi­min­taan.

Esio­pe­tus­ta anne­taan 4 tun­tia päi­väs­sä arki­päi­vi­sin. Esio­pe­tuk­ses­sa nou­da­te­taan kou­lu­jen työ- ja loma-aiko­ja.

Esio­pe­tus on suun­ni­tel­mal­lis­ta sekä tavoit­teel­lis­ta kas­va­tus­ta ja ope­tus­ta. Esio­pe­tuk­sen kes­kei­se­nä teh­tä­vä­nä on edis­tää lap­sen suo­tui­sia kas­vu-, kehi­tys- ja oppi­mi­se­del­ly­tyk­siä ja ter­vet­tä itse­tun­toa tar­joa­mal­la hänel­le myön­tei­siä oppi­mis­ko­ke­muk­sia ja mah­dol­li­suuk­sia moni­puo­li­seen vuo­ro­vai­ku­tuk­seen ver­tais­ryh­män jäsen­ten ja mui­den las­ten sekä aikuis­ten kans­sa.

Askarreltu aapiskukko

Esio­pe­tuk­sel­le on ase­tet­tu val­ta­kun­nal­li­set ylei­set tavoit­teet. Nii­den mukaan esio­pe­tuk­sen teh­tä­vä­nä on tukea las­ten kas­vua ihmi­syy­teen ja eet­ti­ses­ti vas­tuun­ky­kyi­nen yhteis­kun­nan jäse­nyy­teen sekä antaa heil­le elä­mäs­sä tar­peel­li­sia tie­to­ja ja tai­to­ja.

Esio­pe­tuk­ses­sa ei ole oppiai­ne­ja­koa, vaan esio­pe­tuk­sen sisäl­tö­aluei­ta ovat kie­li ja kom­mu­ni­kaa­tio, mate­maat­ti­set käsit­teet, luon­to- ja ympä­ris­tö­tie­to, uskon­to, etiik­ka, lii­kun­ta, ter­veys sekä eri tai­de­muo­dot. Esio­pe­tuk­ses­sa har­joi­tel­laan ja val­mis­tau­du­taan kou­lua var­ten pit­käl­ti lei­kin avul­la. Leik­ki on tär­keä ope­tus- ja oppi­mis­muo­to. Lap­si ei lei­ki oppiak­seen, vaan oppii monia asioi­ta lei­kis­sään.

Esio­pe­tuk­sen suun­ni­tel­ma on osa perus­o­pe­tus­suun­ni­tel­maa.

Yhteystiedot