Talvikuva alakoulusta.

Erityisopetus

Osa-aikainen erityisopetus

Oppi­laal­le, jol­la on lie­viä oppi­mis- tai sopeu­tu­mis­vai­keuk­sia ja joka tar­vit­see muun ope­tuk­sen yhtey­des­sä eri­tyis­tä tukea oppi­mi­sen edel­ly­tys­ten paran­ta­mi­sek­si, tulee antaa osa-aikais­ta eri­tyi­so­pe­tus­ta. Osa-aikais­ta eri­tyi­so­pe­tus­ta anne­taan muun ope­tuk­sen ohes­sa saman­ai­kai­so­pe­tuk­se­na, pien­ryh­mäs­sä tai yksi­löl­li­ses­ti, ja se tulee tavoit­teel­li­ses­ti nivel­tää oppi­laan saa­maan muu­hun ope­tuk­seen. Tar­vit­taes­sa oppi­laal­le teh­dään oppi­mis­suun­ni­tel­ma, joka voi­daan laa­tia yhteis­työs­sä huol­ta­jan, opet­ta­jien ja mui­den asian­tun­ti­joi­den kans­sa. Osa-aikais­ta eri­tyi­so­pe­tus­ta voi­daan antaa myös eri­tyi­so­pe­tuk­seen ote­tuil­le tai siir­re­tyil­le oppi­lail­le.

Laaja-alainen erityisopetus

Laa­ja-alai­nen eri­tyi­so­pet­ta­ja antaa luki- ja puheo­pe­tus­ta yksi­lö- tai ryh­mä­ope­tuk­se­na  sekä tukee myös mate­ma­tii­kan ja vie­raan kie­len oppi­mis­vai­keuk­sis­sa.  Oppi­laat, joil­la on oppi­mi­ses­sa syys­tä tai toi­ses­ta ongel­mia,  pyri­tään löy­tä­mään jou­kos­ta mah­dol­li­sim­man var­hain, jot­ta tuki­toi­met pääs­tään aloit­ta­maan. Eri­tyi­so­pet­ta­ja osal­lis­tuu luo­kan- ja mah­dol­li­sen aineen­opet­ta­jan kans­sa yhteis­työs­sä oppi­mis­suun­ni­tel­mien laa­ti­mi­seen oppi­lail­le, joi­den kat­so­taan tar­vit­se­van tehos­tet­tua tukea opin­nois­sa edis­ty­mi­seen.

Yhteystiedot