Talvikuva alakoulusta.

Oppilaanohjaus

Valmentaja 7-9 kirjan kansilehti.

Oppilaanohjaus perusopetuksessa

Perus­kou­lus­sa ohjaus näh­dään koko­nais­val­tai­se­na ja tavoit­teel­li­se­na toi­min­ta­na, joka poh­jau­tuu yksi­löl­li­siin tar­pei­siin. Ohjaus­ta anta­vat kaik­ki kou­lun opet­ta­jat ja muu hen­ki­lös­tö tar­vit­taes­sa yhteis­työs­sä eri yhteis­työ­ta­ho­jen kans­sa. Ohjaus­ta jär­jes­te­tään koko opin­to­po­lun ajan ja eri­tyi­ses­ti opin­to­jen nivel­vai­heis­sa. Myös huol­ta­jal­la tulee olla mah­dol­li­suus kes­kus­tel­la oppi­laan opis­ke­luun ja valin­toi­hin liit­ty­vis­tä kysy­myk­sis­tä kou­lun hen­ki­lös­tön kans­sa.  

Ohjaus koh­dis­tuu oppi­laan kas­vuun ja kehi­tyk­seen, opis­ke­luun ja oppi­mi­seen sekä elä­män­suun­nit­te­luun ja ura­va­lin­toi­hin.

Oppi­las saa ohjauk­sen kaut­ta
- tukea kas­vuun, kehi­tyk­seen ja hyvin­voin­tiin
- itse­tun­te­mus­ta tun­nis­taen omia vah­vuuk­si­aan ja kehit­tä­mis­koh­tei­ta
- sosi­aa­lis­tu­mi­sen tai­to­ja ja osal­li­suu­den koke­muk­sia
- opis­ke­lu­val­miuk­sia
- tukea omaan opis­ke­lu­mo­ti­vaa­tioon
- elä­män­suun­nit­te­lun val­miuk­sia
- tukea oman elä­män valin­to­jen teke­mi­seen elä­mäs­sä, kou­lu­tuk­ses­sa ja ura­va­lin­nois­sa

Oppilaanohjaus vuosiluokilla 0-6

Vuo­si­luo­kil­la 0-6 oppi­laa­noh­jaus­ta toteu­te­taan osa­na eri oppiai­nei­den ope­tus­ta ja kou­lun muu­ta toi­min­taa. Luo­kan­opet­ta­ja toi­mii ohjauk­sen vas­tuu­hen­ki­lö­nä oman luok­kan­sa oppi­lail­le yhteis­työs­sä mui­den opet­ta­jien ja kou­lun hen­ki­lös­tön kans­sa. 

Perus­o­pe­tuk­sen vuo­si­luo­kil­la 7-9 pää­vas­tuu oppi­laa­noh­jauk­sen toteut­ta­mi­ses­ta on oppi­laa­noh­jaa­jal­la, joka toi­mii yhteis­työs­sä luo­ka­noh­jaa­jien, aineen­opet­ta­jien ja muun kou­lun hen­ki­lös­tön sekä yhteis­työ­ta­ho­jen kans­sa. 

Valmentaja 7-9 kirjan kansilehti.

Oppilaanohjaus vuosiluokilla 7-9

Oppi­laa­noh­jaa­jan teh­tä­vä­nä ylä­kou­lus­sa on tukea nuor­ta hänen kou­lun­käyn­nis­sään ja ohja­ta oppi­las­ta hänen teh­des­sään valin­nai­sai­ne­va­lin­to­ja, jat­ko­kou­lu­tus- ja uran­va­lin­ta­suun­ni­tel­mia sekä toi­mia link­ki­nä jat­ko­kou­lu­tuk­sen, työ­elä­män ja kou­lun välil­lä. Luok­ka­muo­toi­sen ohjauk­sen lisäk­si oppi­lail­la on mah­dol­li­suus saa­da hen­ki­lö­koh­tais­ta ja pien­ryh­mä­oh­jaus­ta. Oppi­laa­noh­jaa­ja vas­taa työ­elä­mään tutus­tu­mi­sen (TET) jär­jes­te­lyis­tä. Perus­kou­lun päät­tö­vai­hees­sa oppi­laa­noh­jaa­ja tie­dot­taa huol­ta­jil­le yhteis­haus­ta ja toi­sen asteen opin­nois­ta.

Luo­ka­noh­jaa­ja on ylä­kou­lus­sa luok­kan­sa lähioh­jaa­ja seu­ra­ten oman luok­kan­sa oppi­lai­den opin­to­jen ete­ne­mis­tä ja tar­jo­ten tukea sekä ohjaus­ta opis­ke­lus­sa tai muis­sa tilan­teis­sa.

Ohjauk­sen jär­jes­tä­mi­ses­tä kou­lus­sam­me löy­tyy lisä­tie­toa ohjaus­suun­ni­tel­mas­ta.

Yhteystiedot