Talvikuva alakoulusta.

Esiopetus

Koululaisten askartelemia matoja.

Esiopetus

Peru­sope­tus­la­ki 26 a § (12.12.2014/1040)

Esiopetuk­seen osal­lis­tu­mi­nen

Oppivelvol­lisu­u­den alka­mista edeltävänä vuote­na lapsen on osal­lis­tut­ta­va vuo­den kestävään esiopetuk­seen tai muuhun esiopetuk­sen tavoit­teet saavut­tavaan toim­intaan.

Edel­lä 1 momen­tis­sa sääde­tys­tä poiketen 25 §:n 2 momen­tis­sa tarkoite­tun piden­netyn oppivelvol­lisu­u­den piiris­sä ole­van lapsen on osal­lis­tut­ta­va 26 §:n 1 momentin mukaises­ti esiopetuk­seen oppivelvol­lisu­u­den alka­misvuon­na. Lisäk­si piden­netyn oppivelvol­lisu­u­den piiris­sä ole­val­la lapsel­la on oikeus saa­da esiope­tus­ta sinä vuon­na, jona lap­si täyt­tää viisi vuot­ta.

Sel­l­aisel­la lapsel­la, joka 27 §:n mukaises­ti aloit­taa peru­sopetuk­sen vuot­ta säädet­tyä myöhem­min, on oikeus saa­da esiope­tus­ta tämän pykälän 1 momen­tis­sa sääde­tyn lisäk­si myös oppivelvol­lisu­u­den alka­misvuon­na.

Lapsen huolta­jan on huole­hdit­ta­va siitä, että lap­si osal­lis­tuu esiopetuk­seen tai muuhun esiopetuk­sen tavoit­teet saavut­tavaan toim­intaan.

Esiope­tus­ta annetaan 4 tun­tia päivässä arkipäivisin. Esiopetuk­ses­sa nou­date­taan koulu­jen työ- ja loma-aiko­ja.

Esiope­tus on suun­nitel­mallista sekä tavoit­teel­lista kas­va­tus­ta ja ope­tus­ta. Esiopetuk­sen keskeisenä tehtävänä on edis­tää lapsen suo­tu­isia kasvu‑, kehi­tys- ja oppimisedel­ly­tyk­siä ja ter­vet­tä itse­tun­toa tar­joa­mal­la hänelle myön­teisiä oppimiskoke­muk­sia ja mah­dol­lisuuk­sia monipuoliseen vuorovaiku­tuk­seen ver­tais­ryh­män jäsen­ten ja muiden las­ten sekä aikuis­ten kanssa.

Askarreltu aapiskukko

Esiopetuk­selle on asetet­tu val­takun­nal­liset yleiset tavoit­teet. Niiden mukaan esiopetuk­sen tehtävänä on tukea las­ten kasvua ihmisyy­teen ja eet­tis­es­ti vas­tu­unkykyi­nen yhteiskun­nan jäsenyy­teen sekä antaa heille elämässä tarpeel­lisia tieto­ja ja taito­ja.

Esiopetuk­ses­sa ei ole oppi­aine­jakoa, vaan esiopetuk­sen sisältöaluei­ta ovat kieli ja kom­mu­nikaa­tio, matemaat­tiset käsit­teet, luon­to- ja ympäristöti­eto, uskon­to, eti­ik­ka, liikun­ta, ter­veys sekä eri taide­muodot. Esiopetuk­ses­sa har­joitel­laan ja valmis­taudu­taan koulua varten pitkälti leikin avul­la. Leik­ki on tärkeä ope­tus- ja oppimis­muo­to. Lap­si ei lei­ki oppi­ak­seen, vaan oppii monia asioi­ta leikissään.

Esiopetuk­sen suun­nitel­ma on osa peru­sope­tus­su­un­nitel­maa.

Yhteystiedot