Talvikuva alakoulusta.

Perusopetukseen valmistava opetus

Ilomantsin kuntaKasvatus ja opetusPogostan kouluOpetusPerusopetukseen valmistava opetus
Koulun ikkunassa lippuja joissa lukee tervetuloa.

Perusopetukseen valmistava opetus

Valmis­ta­va ope­tus on tarkoitet­tu sel­l­aisille oppi­laille, joiden suomen kie­len taito ei riitä eri oppi­ainei­den opiskelemiseen peru­sopetuk­sen ryh­mässä. Opetuk­seen voivat osal­lis­tua sekä vas­ta maa­han muut­ta­neet että Suomes­sa syn­tyneet maa­han­muut­ta­jataus­taiset lapset. Valmis­ta­va ope­tus edis­tää oppi­laan tas­apain­oista kehi­tys­tä ja kotou­tu­mista suo­ma­laiseen yhteiskun­taan. Ope­tus antaa suo­ma­laises­sa koulus­sa tarvit­tavia sosi­aal­isia, kielel­lisiä ja tiedol­lisia valmiuk­sia.

Peru­sopetuk­seen valmis­ta­van opetuk­sen ope­tus­ryh­mien muo­dostamis­es­ta päät­tää opetuk­sen jär­jestäjä.

S2-opetus

S2-ope­tus on tarkoitet­tu oppi­laalle, jon­ka äidinkieli on muu kuin suo­mi ja jon­ka suomen kie­len taito ei ole äidinkielisen tasoinen kaikil­la kieli­taidon osa-alueil­la. Kieli­taidon tason arvioi S2-ope­tus­ta anta­va opet­ta­ja yhdessä muiden oppi­las­ta opet­tavien opet­ta­jien kanssa.  Päätök­sen tekee koulu. Kieli­taidon tason arvioimises­sa on otet­ta­va huomioon kaik­ki kieli­taidon osa-alueet: kuul­lun ymmärtämi­nen, lue­tun ymmärtämi­nen, puhumi­nen, kir­joit­ta­mi­nen, sanas­to ja rak­en­teet.  Suju­va puhekieli ei ole tae äidinkielisen tasois­es­ta osaamis­es­ta.

S2 on yksi äidinkieli ja kir­jal­lisu­us – oppi­aineen oppimääristä. Mui­ta ovat suo­mi, ruot­si, saame, viit­tomakieli tai romani äidinkie­lenä. S2 ‑oppimäärä ja kehit­tyvä kieli­taito ote­taan huomioon myös mui­ta oppi­ainei­ta arvioitaes­sa. S2-opetuk­sen tavoit­teena on toimin­nalli­nen kak­sikielisyys ja se tukee yhdessä oman äidinkie­len opetuk­sen kanssa oppi­laan monikult­tuurista iden­ti­teet­tiä. Tavoit­teena on, että oppi­las saavut­taa mah­dol­lisim­man hyvän suomen kie­len taidon myös jatko-opin­to­ja varten.

Graafinen elementti, vihko.

Yhteystiedot