Talvikuva alakoulusta.

Arviointi

Piirros jossa värikkäitä kuutioita.

Arviointi perusopetuksessa

Luo­kil­la 1. - 6. arvioin­ti tapah­tuu ker­ran luku­vuo­des­sa (kevääl­lä).
Pogos­tan ylä­kou­lus­sa arvioin­ti tapah­tuu 2 ker­taa luku­vuo­des­sa, syys­lu­ku­kau­den päät­teek­si anne­taan väli­to­dis­tus ja kevääl­lä luku­vuo­si­to­dis­tus.

Käyt­täy­ty­mi­sen arvioin­ti tapah­tuu kak­si ker­taa luku­vuo­des­sa ylä­kou­lus­sa ja ker­ran ala­kou­lus­sa.

Vuosiluokkien 0 - 9 yleiset käyttäytymisen  arviointiperusteet

  • suo­ma­lai­sen yhteis­kun­nan nor­mien nou­dat­ta­mi­nen
  • suo­ma­lai­ses­sa yhteis­kun­nas­sa hyväk­syt­ty­jen hyvien tapo­jen  nou­dat­ta­mi­nen
  • Pogos­tan kou­lun sään­tö­jen nou­dat­ta­mi­nen
  • kou­lus­sa annet­tu­jen ohjei­den nou­dat­ta­mi­nen
  • omis­ta vel­vol­li­suuk­sis­ta huo­leh­ti­mi­nen
  • osal­li­suus tur­val­li­sen opis­ke­lu­ym­pä­ris­tön luo­mi­seen
Eri värisiä kyniä.

Käyttäytymisen arvosanojen perusteet  vuosiluokilla 0 - 9

10 
Oppi­las käyt­täy­tyy, nou­dat­taa nor­me­ja, sään­tö­jä ja annet­tu­ja ohjei­ta esi­mer­kil­li­sen hyvin. Oppi­las oma-aloit­tei­ses­ti huo­leh­tii omis­ta vel­vol­li­suuk­sis­taan ja asiois­taan. Hän luo myön­teis­tä ilma­pii­riä ja hen­keä ympä­ris­tös­sään ja ohjaa mui­ta­kin sii­hen. Oppi­las arvos­taa sekä tois­ten että omaa työ­tä ja osal­lis­tuu kou­lun yhtei­siin pro­jek­tei­hin, juh­liin ym. omal­la työ­pa­nok­sel­laan. Häneen ei ole tar­vin­nut käyt­tää kurin­pi­dol­li­sia toi­mia.

9
Oppi­las käyt­täy­tyy, nou­dat­taa nor­me­ja, sään­tö­jä ja annet­tu­ja ohjei­ta esi­mer­kil­li­sen hyvin. Oppi­las huo­leh­tii omis­ta vel­vol­li­suuk­sis­taan ja asiois­taan. Hän luo myön­teis­tä ilma­pii­riä ja hen­keä ympä­ris­tös­sään. Oppi­las arvos­taa sekä tois­ten että omaa työ­tä ja osal­lis­tuu kou­lun yhtei­siin pro­jek­tei­hin, juh­liin ym. omal­la työ­pa­nok­sel­laan. Häneen ei ole tar­vin­nut käyt­tää kurin­pi­dol­li­sia toi­mia.

8
Oppi­las käyt­täy­tyy, nou­dat­taa nor­me­ja, sään­tö­jä ja annet­tu­ja ohjei­ta hyvin. Oppi­las huo­leh­tii omis­ta vel­vol­li­suuk­sis­taan ja asiois­taan. Hän suh­tau­tuu myön­tei­ses­ti kou­lun­käyn­tiin, ympä­ris­töön­sä sekä toi­siin ihmi­siin. Oppi­las arvos­taa sekä tois­ten että omaa työ­tä ja osal­lis­tuu kou­lun yhtei­siin pro­jek­tei­hin, juh­liin ym. omal­la työ­pa­nok­sel­laan. Jon­kin yksit­täi­sen tavoit­teen saa­vut­ta­mi­ses­sa ilme­ne­vät puut­teet voi kor­va­ta mui­den taso­jen ylit­tä­mi­sel­lä.

7
Oppi­las osoit­taa käyt­täy­ty­mis­tä, jos­sa useim­mat arvo­sa­nan 8 käyt­täy­ty­mis­kri­tee­rit täyt­ty­vät.


Oppi­las osoit­taa käyt­täy­ty­mis­tä, jos­sa jot­kut arvo­sa­nan 8 käyt­täy­ty­mis­kri­tee­rit täyt­ty­vät.

5
Oppi­las on tie­toi­nen käyt­täy­ty­mis­ta­voit­teis­ta, mut­ta hän suh­tau­tuu nii­hin piit­taa­mat­to­mas­ti.  


Oppi­las ei nou­da­ta nor­me­ja, sään­tö­jä ja hyviä tapo­ja. Hän tur­me­lee ympä­ris­töään, ter­ro­ri­soi tois­ten työ­tä ja vaa­ran­taa tur­val­li­sen opis­ke­lu­ym­pä­ris­tön. Oppi­laa­seen koh­dis­te­taan eri­lai­sia tuki­toi­mia hänen saat­ta­mi­sek­seen yhtei­sööm­me sopeu­tu­vak­si jäse­nek­si.

Yhteystiedot