Talvikuva alakoulusta.

Arviointi

Piirros jossa värikkäitä kuutioita.

Arviointi perusopetuksessa

Luokil­la 1. — 6. arvioin­ti tapah­tuu ker­ran luku­vuodessa (kevääl­lä).
Pogostan yläk­oulus­sa arvioin­ti tapah­tuu 2 ker­taa luku­vuodessa, syys­lukukau­den päät­teek­si annetaan väl­i­todis­tus ja kevääl­lä luku­vu­os­i­todis­tus.

Käyt­täy­tymisen arvioin­ti tapah­tuu kak­si ker­taa luku­vuodessa yläk­oulus­sa ja ker­ran alak­oulus­sa.

Vuosiluokkien 0 — 9 yleiset käyttäytymisen  arviointiperusteet

  • suo­ma­laisen yhteiskun­nan normien nou­dat­ta­mi­nen
  • suo­ma­laises­sa yhteiskun­nas­sa hyväksyt­ty­jen hyvien tapo­jen  nou­dat­ta­mi­nen
  • Pogostan koulun sään­tö­jen nou­dat­ta­mi­nen
  • koulus­sa annet­tu­jen ohjei­den nou­dat­ta­mi­nen
  • omista velvol­lisuuk­sista huole­htimi­nen
  • osal­lisu­us tur­val­lisen opiskeluym­päristön luomiseen
Eri värisiä kyniä.

Käyttäytymisen arvosanojen perusteet  vuosiluokilla 0 — 9

10 
Oppi­las käyt­täy­tyy, nou­dat­taa norme­ja, sään­töjä ja annet­tu­ja ohjei­ta esimerkil­lisen hyvin. Oppi­las oma-aloit­teis­es­ti huole­htii omista velvol­lisuuk­sis­taan ja asiois­taan. Hän luo myön­teistä ilmapi­ir­iä ja henkeä ympäristössään ja ohjaa muitakin siihen. Oppi­las arvostaa sekä tois­t­en että omaa työtä ja osal­lis­tuu koulun yhteisi­in pro­jek­tei­hin, juh­li­in ym. oma­l­la työ­panok­sel­laan. Häneen ei ole tarvin­nut käyt­tää kur­in­pidol­lisia toimia.

9
Oppi­las käyt­täy­tyy, nou­dat­taa norme­ja, sään­töjä ja annet­tu­ja ohjei­ta esimerkil­lisen hyvin. Oppi­las huole­htii omista velvol­lisuuk­sis­taan ja asiois­taan. Hän luo myön­teistä ilmapi­ir­iä ja henkeä ympäristössään. Oppi­las arvostaa sekä tois­t­en että omaa työtä ja osal­lis­tuu koulun yhteisi­in pro­jek­tei­hin, juh­li­in ym. oma­l­la työ­panok­sel­laan. Häneen ei ole tarvin­nut käyt­tää kur­in­pidol­lisia toimia.

8
Oppi­las käyt­täy­tyy, nou­dat­taa norme­ja, sään­töjä ja annet­tu­ja ohjei­ta hyvin. Oppi­las huole­htii omista velvol­lisuuk­sis­taan ja asiois­taan. Hän suh­tau­tuu myön­teis­es­ti koulunkäyn­ti­in, ympäristöön­sä sekä toisi­in ihmisi­in. Oppi­las arvostaa sekä tois­t­en että omaa työtä ja osal­lis­tuu koulun yhteisi­in pro­jek­tei­hin, juh­li­in ym. oma­l­la työ­panok­sel­laan. Jonkin yksit­täisen tavoit­teen saavut­tamises­sa ilmenevät puut­teet voi kor­va­ta muiden taso­jen ylit­tämisel­lä.

7
Oppi­las osoit­taa käyt­täy­tymistä, jos­sa useim­mat arvosanan 8 käyt­täy­tymiskri­teer­it täyt­tyvät.


Oppi­las osoit­taa käyt­täy­tymistä, jos­sa jotkut arvosanan 8 käyt­täy­tymiskri­teer­it täyt­tyvät.

5
Oppi­las on tietoinen käyt­täy­tymis­tavoit­teista, mut­ta hän suh­tau­tuu niihin piit­taa­mat­tomasti.  


Oppi­las ei nou­da­ta norme­ja, sään­töjä ja hyviä tapo­ja. Hän turmelee ympäristöään, ter­ror­isoi tois­t­en työtä ja vaaran­taa tur­val­lisen opiskeluym­päristön. Oppi­laaseen kohdis­te­taan eri­laisia tuk­i­toimia hänen saat­tamisek­seen yhteisöömme sopeu­tu­vak­si jäsenek­si.

Yhteystiedot