Talvikuva alakoulusta.

Tukea oppimiseen

Oppilaiden kädet ja oppimisen tueksi suunnitellut kortit.

Oppimisen tueksi

Perus­o­pe­tus­lain mukaan ope­tus jär­jes­te­tään oppi­lai­den ikä­kau­den ja edel­ly­tys­ten mukai­ses­ti ja siten, että se edis­tää oppi­lai­den ter­vet­tä kas­vua ja kehi­tys­tä. Oppi­lai­den kou­lu­ter­vey­den­huol­los­ta sekä sosi­aa­lis­ten ja psyyk­kis­ten vai­keuk­sien pois­ta­mi­sek­si tar­vit­ta­vis­ta pal­ve­luis­ta sää­de­tään kan­san­ter­veys­lais­sa ja las­ten­suo­je­lu­lais­sa.
 
Opis­ke­lu­huol­to on oppi­lai­den fyy­si­ses­tä, psyyk­ki­ses­tä ja sosi­aa­li­ses­ta hyvin­voin­nis­ta huo­leh­ti­mis­ta. Sen toteut­ta­mi­nen kuu­luu kai­kil­le kou­lu­yh­tei­sös­sä työs­ken­te­le­vil­le. Opis­ke­lu­huol­lon avul­la edis­te­tään oppi­laan ter­veyt­tä ja tasa­pai­nois­ta kas­vua ja kehi­tys­tä sekä luo­daan edel­ly­tyk­set hyväl­le oppi­mi­sel­le. Tavoit­tee­na on, että oppi­las kokee kou­lun tur­val­li­sek­si ja viih­tyi­säk­si työs­ken­te­ly-ympä­ris­tök­si sekä tun­tee yhteen­kuu­lu­vuut­ta kou­lu­yh­tei­söön ja saa kan­nus­ta­vaa palau­tet­ta kou­lun päi­vit­täi­ses­sä arjes­sa sekä apua ongel­ma­ti­lan­teis­sa.
 
Opis­ke­lu­huol­to­työ perus­tuu luot­ta­muk­sel­li­seen ja vas­tuul­li­seen yhteis­työ­hön kou­lun hen­ki­lös­tön, oppi­lai­den ja kotien kans­sa. Opis­ke­lu­huol­lon teh­tä­vä­kent­tä sisäl­tää yhtei­söl­li­sen, yksi­löl­li­sen, ennal­taeh­käi­se­vän ja hoi­ta­van työn.

Apua ja tukea oppilaalle

Oppi­laan yksi­löl­lis­tä oppi­mis­ta tuke­vat niin kou­lus­sa kuin koto­na moni­puo­li­set ja vaih­te­le­vat kou­lu­teh­tä­vät sekä opis­ke­lu jous­ta­vis­sa ope­tus­ryh­mis­sä. Oppi­las­ta on tuke­mas­sa jouk­ko asian­tun­te­via luo­kan- ja aineen­opet­ta­jia sekä mui­ta kas­va­tuk­sen ja ope­tuk­sen ammat­ti­lai­sia kuten kas­va­tusoh­jaa­ja ja oppi­laa­noh­jaa­ja.

Yhteystiedot