Talvikuva alakoulusta.

Erityisopetus

Osa-aikainen erityisopetus

Oppi­laalle, jol­la on lieviä oppimis- tai sopeu­tu­mis­vaikeuk­sia ja joka tarvit­see muun opetuk­sen yhtey­dessä eri­ty­istä tukea oppimisen edel­ly­tys­ten paran­tamisek­si, tulee antaa osa-aikaista eri­ty­isope­tus­ta. Osa-aikaista eri­ty­isope­tus­ta annetaan muun opetuk­sen ohes­sa samanaikaisopetuk­se­na, pien­ryh­mässä tai yksilöl­lis­es­ti, ja se tulee tavoit­teel­lis­es­ti niveltää oppi­laan saa­maan muuhun opetuk­seen. Tarvit­taes­sa oppi­laalle tehdään oppimis­su­un­nitel­ma, joka voidaan laa­tia yhteistyössä huolta­jan, opet­ta­jien ja muiden asiantun­ti­joiden kanssa. Osa-aikaista eri­ty­isope­tus­ta voidaan antaa myös eri­ty­isopetuk­seen ote­tu­ille tai siir­re­ty­ille oppi­laille.

Laaja-alainen erityisopetus

Laa­ja-alainen eri­ty­isopet­ta­ja antaa luki- ja puheope­tus­ta yksilö- tai ryh­mäopetuk­se­na  sekä tukee myös matem­ati­ikan ja vier­aan kie­len oppimis­vaikeuk­sis­sa.  Oppi­laat, joil­la on oppimises­sa syys­tä tai tois­es­ta ongelmia,  pyritään löytämään joukos­ta mah­dol­lisim­man varhain, jot­ta tuk­i­toimet päästään aloit­ta­maan. Eri­ty­isopet­ta­ja osal­lis­tuu luokan- ja mah­dol­lisen aineenopet­ta­jan kanssa yhteistyössä oppimis­su­un­nitelmien laa­timiseen oppi­laille, joiden kat­so­taan tarvit­se­van tehostet­tua tukea opin­nois­sa edis­tymiseen.

Yhteystiedot