Talvikuva alakoulusta.

Oppilaanohjaus

Valmentaja 7-9 kirjan kansilehti.

Oppilaanohjaus perusopetuksessa

Perusk­oulus­sa ohjaus nähdään kokon­ais­val­taise­na ja tavoit­teel­lise­na toim­intana, joka poh­jau­tuu yksilöl­lisi­in tarpeisi­in. Ohjaus­ta anta­vat kaik­ki koulun opet­ta­jat ja muu henkilöstö tarvit­taes­sa yhteistyössä eri yhteistyö­ta­ho­jen kanssa. Ohjaus­ta jär­jestetään koko opin­topol­un ajan ja eri­tyis­es­ti opin­to­jen nivel­vai­heis­sa. Myös huolta­jal­la tulee olla mah­dol­lisu­us keskustel­la oppi­laan opiskelu­un ja val­in­toi­hin liit­tyvistä kysymyk­sistä koulun henkilöstön kanssa.  

Ohjaus kohdis­tuu oppi­laan kasvu­un ja kehi­tyk­seen, opiskelu­un ja oppimiseen sekä elämän­su­un­nit­telu­un ja uraval­in­toi­hin.

Oppi­las saa ohjauk­sen kaut­ta
- tukea kasvu­un, kehi­tyk­seen ja hyv­in­voin­ti­in
- itse­tun­te­mus­ta tun­nistaen omia vahvuuk­si­aan ja kehit­tämisko­htei­ta
- sosi­aal­is­tu­misen taito­ja ja osal­lisu­u­den koke­muk­sia
- opiskelu­valmiuk­sia
- tukea omaan opiskelu­mo­ti­vaa­tioon
- elämän­su­un­nit­telun valmiuk­sia
- tukea oman elämän val­in­to­jen tekemiseen elämässä, koulu­tuk­ses­sa ja uravalin­nois­sa

Oppilaanohjaus vuosiluokilla 0–6

Vuosilu­okil­la 0–6 oppi­laanoh­jaus­ta toteutetaan osana eri oppi­ainei­den ope­tus­ta ja koulun muu­ta toim­intaa. Luokanopet­ta­ja toimii ohjauk­sen vas­tu­uhenkilönä oman luokkansa oppi­laille yhteistyössä muiden opet­ta­jien ja koulun henkilöstön kanssa. 

Peru­sopetuk­sen vuosilu­okil­la 7–9 pää­vas­tuu oppi­laanoh­jauk­sen toteut­tamis­es­ta on oppi­laanoh­jaa­jal­la, joka toimii yhteistyössä luokanoh­jaa­jien, aineenopet­ta­jien ja muun koulun henkilöstön sekä yhteistyö­ta­ho­jen kanssa. 

Valmentaja 7-9 kirjan kansilehti.

Oppilaanohjaus vuosiluokilla 7–9

Oppi­laanoh­jaa­jan tehtävänä yläk­oulus­sa on tukea nuor­ta hänen koulunkäyn­nis­sään ja ohja­ta oppi­las­ta hänen tehdessään valin­nai­saineval­in­to­ja, jatkok­oulu­tus- ja uran­val­in­ta­su­un­nitelmia sekä toimia linkkinä jatkok­oulu­tuk­sen, työelämän ja koulun välil­lä. Luokka­muo­toisen ohjauk­sen lisäk­si oppi­lail­la on mah­dol­lisu­us saa­da henkilöko­htaista ja pien­ryh­mäo­h­jaus­ta. Oppi­laanoh­jaa­ja vas­taa työelämään tutus­tu­misen (TET) jär­jeste­ly­istä. Perusk­oulun päät­tö­vai­heessa oppi­laanoh­jaa­ja tiedot­taa huolta­jille yhteishaus­ta ja toisen asteen opin­noista.

Luokanoh­jaa­ja on yläk­oulus­sa luokkansa lähio­h­jaa­ja seu­rat­en oman luokkansa oppi­laiden opin­to­jen eten­e­mistä ja tar­joten tukea sekä ohjaus­ta opiskelus­sa tai muis­sa tilanteis­sa.

Ohjauk­sen jär­jestämis­es­tä koulus­samme löy­tyy lisäti­etoa ohjaus­su­un­nitel­mas­ta.

Yhteystiedot