Talvikuva alakoulusta.

Tukiopetus

Oppilas tekee tehtäviä kynällä.

Tukiopetuksen toteuttaminen

Poikkeusti­lanteis­sa ja lyhy­inä jak­soina opet­ta­ja voi antaa oppi­laalleen tukiope­tus­ta. Täl­laisia tilanteista ovat esimerkik­si pitkän pois­saolon vaa­ti­mat sairaudet. Tukiopetuk­sen lisäk­si on erit­täin tärkeää, että koti tukee lapsen opiskelua myös eri­ty­is­ti­lanteessa.

Pogostan koulus­sa opiskelua tue­taan oppi­aineen tun­neil­la eriyt­tämisen keinoin oppi­laan tarpei­den mukaan. Tukiope­tus on tarkoitet­tu opin­nois­sa tilapäis­es­ti jäl­keen jääneille tai muu­toin eri­ty­istä tukea tarvit­seville oppi­laille. Tukiope­tus on opetuk­sen eriyt­tämisen muo­to, jota voidaan käyt­tää niin yleisopetuk­ses­sa kuin eri­ty­isopetuk­ses­sa. Sille on omi­naista tehtävien yksilöl­lisyys sekä ajan varaami­nen oppi­laan yksilöl­liseen tai pienessä ryh­mässä tapah­tu­vaan ohjaamiseen.

Ensisijainen tukitoimi

Luokanopet­ta­jan tai aineenopet­ta­jan jär­jestämä tukiope­tus on ensisi­jainen opetuk­sen tuk­i­toi­mi. Toinen opet­ta­ja voi myös toimia samanaikaisopet­ta­jana tukea tarvit­se­van oppi­laan luokas­sa yhdessä luokan- / aineenopet­ta­jan kanssa koulun resurssin puit­teis­sa.

Tukiope­tus­ta jär­jestetään oppi­laan tai huolta­jan pyyn­nöstä tai opet­ta­jan aloit­teesta väli­aikaises­ti opin­nois­saan tukea tarvit­se­valle oppi­laalle oppitun­tien ulkop­uolise­na aikana.

Pogostan koulus­sa jär­jestetään mah­dol­lisuuk­sien mukaises­ti läksyk­er­ho, jois­sa koulunkäyn­tio­h­jaa­jan tai kas­va­tu­so­h­jaa­jan kanssa voi tehdä kotite­htäviä. Niille oppi­laille, jot­ka ovat aamu- ja iltapäivä­toimin­nan ryh­mässä on mah­dol­lisu­us kotite­htävien tekemiseen yhdessä koulunkäyn­tio­h­jaa­jien kanssa.

Graafinen elementti, vihko.

Yhteystiedot