Lapsen kehityksen ja oppimisen tuki

Ilomantsin kuntaKasvatus ja opetusVarhaiskasvatusLapsen kehityksen ja oppimisen tuki

Kolmi­por­tainen tuki on lapsen yksilöl­lisen tuen jär­jestelmä, jon­ka tavoit­teena on varmis­taa jokaiselle lapselle mah­dol­lisu­us kas­vaa ja kehit­tyä omien tarpei­den­sa mukaises­ti. Jokainen lap­si on oikeutet­tu tukeen ja mah­dol­liset tuk­i­toimet aloite­taan heti tuen tarpeen ilmet­tyä. Oikea-aikaisen ja varhaisen tuen tavoit­teena on lapsen suo­tu­isan kasvun, oppimisen ja kehi­tyk­sen edis­tämi­nen, sekä haastei­den lisään­tymisen ennal­taehkäisy. Tuen lähtöko­htana on lapsen vahvuuk­sien ja yksilöl­lis­ten henkilöko­htais­ten tarpei­den huomioimi­nen ja niiden tukemisen vahvis­t­a­mi­nen varhaiskas­vatuk­ses­sa.

Lapsen tuen asiat ovat kaikkien sydämen asia

Las­ten oppimisen, kasvun ja kehi­tyk­sen tukem­i­nen on kaikkien varhaiskas­vat­ta­jien työtä. Tuen suun­nit­telu, toteut­ta­mi­nen ja arvioin­ti tapah­tuu yhdessä eri­ty­isopet­ta­jan kanssa, joka tekee tiivistä yhteistyötä varhaiskas­vatuk­sen ammat­ti­lais­ten kanssa ja toimii eri­ty­isped­a­gogi­ikan asiantun­ti­jana.

Vunukas­sa työsken­telee päivit­täin varhaiskas­vatuk­sen eri­ty­isopet­ta­ja (VE0) Edisa Okic. Varhaiskas­vatuk­sen eri­ty­isopet­ta­ja työsken­telee päiväkoti Vunukas­sa pääsään­töis­es­ti 3–6‑vuotiaiden lap­siryh­mis­sä samanaikaisopet­ta­jana ja antaa myös ryh­mis­sä tapah­tu­vaa osa-aikaista eri­ty­isope­tus­ta pien­ryh­mis­sä tai yksit­täisille lap­sille. Eri­ty­isopet­ta­jan vah­va kon­sul­taa­tio­tu­ki on kaikkien päiväkotiryh­mien käytössä. Eri­ty­isopet­ta­jaan voit olla mata­lal­la kyn­nyk­sel­lä yhtey­dessä työaikoina päiväkodil­la, puhe­lim­itse, sähkö­pos­titse tai Daisy-fam­i­lyn kaut­ta..

Yleinen tuki

Yleinen tuki on osa jokapäiväistä varhaiskas­vatuk­sen arkea ja kos­kee kaikkia lap­sia. Lapsen tuen tarve on lyhytkestoista ja tukikeinot ovat käytössä yksit­täi­sis­sä tilanteis­sa. Yleiseen tukeen kuu­luu esimerkik­si arjen selkeyt­tämi­nen, ryh­mien jous­ta­va muun­telu, oppimisym­päristön muokkaami­nen ja aikuis­ten lapset huomioi­va ja jous­ta­va vuorovaiku­tus.

Lapsen tuki ete­nee kolmi­por­taisen mallin mukaan: yleinen, tehostet­tu ja eri­tyi­nen tuki.

Tehotettu tuki

Jos yleinen tuki ei riitä, siir­ry­tään tehostet­tuun tukeen. Tehostet­tu tuki voi olla lyhyt- tai pitkäaikaista riip­puen lapsen tarpeista. Tehoste­tus­sa tues­sa ote­taan käyt­töön yksit­täiselle lapselle suun­nitel­tu­ja sään­nöl­lisem­piä ja use­ampia yhtäaikaisia tuen muo­to­ja. Siir­ryt­täessä yleis­es­tä tues­ta yksilöl­lisem­pään tukeen on hyvä vahvis­taa yhteistyötä huolta­jien ja henkilöstön kesken. Tarpeen mukaan tulee tehdä myös moni­ammatil­lista yhteistyötä. Tuen tarpei­ta havain­noidaan ja tuk­i­toimia suun­nitel­laan, sekä kehitetään ja arvioidaan yhteistyössä ryh­män aikuis­ten ja van­hempi­en kanssa. Tehoste­tus­ta tues­ta tehdään aina erilli­nen hallintopäätös.

nalle kuvatuki avainnauha

Erityinen tuki

Vahvin ja yksilöl­lisin tuen muo­to on eri­tyi­nen tuki. Eri­tyiseen tukeen siir­ry­tään, jos yleinen tuki ei ole riit­tävää tai lap­si esimerkik­si vam­mas­ta, sairaud­es­ta, psyykkisen, fyy­sisen tai sosi­aalisen kehi­tyk­sen viivästymästä johtuen tarvit­see eri­ty­istä tukea. Eri­tyi­nen tuki suun­nitel­laan aina yksilöl­lis­es­ti lapsen tarpei­den mukaan ja se on jatku­vaa ja kokoaikaista. Eri­tyis­es­tä tues­ta tehdään aina erilli­nen hallintopäätös.

Etsitkö näitä?

Varhaiskasvatuksen erityisopetuksen yhteystiedot

Varhaiskas­vatuk­sen eri­ty­isopet­ta­ja
tavat­tavis­sa pääsään­töis­es­ti maanan­taista per­jan­tai­hin klo 8.00–15.00 välil­lä päiväkoti Vunukas­sa.

Edisa Okic
varhaiskas­vatuk­sen eri­ty­isopet­ta­ja
[email protected]
040 104 3172